CLIL(英語で教えられる授業)で学生の成績は悪化

CLIL(クリル)とは、Content and Language Integrated Learning(内容言語統合型学習)の略で、教科学習と英語学習を統合した学習法のことです。

私の場合なら、数学を英語で教えることになります。

数学と英語の両方を勉強できるので一石二鳥!効果的な勉強法のように思えます。

しかし、日本語でもよく分からない数学を英語で解説されても「?」とならないでしょうか?

DMM英会話の教材、DAILY NEWSにこんな記事が。

..................引用..................

Students Get Worse Results in English-Taught Courses

More and more universities in non-English-speaking countries have begun offering degree programs taught in the English language.

From Denmark to Japan, the Netherlands and Egypt, students can take thousands of courses that are taught in English.

But a new study has found that these courses may have a negative impact on students' outcomes ? for those who do not speak English as their first language.

Researchers from Sweden did a test with more than 2,200 students who had signed up for an online programming course.

The students were put randomly into two groups ? one group took the course in Swedish, while the other did the same course in English.

The researchers looked at the number of test questions that students answered correctly during their programs. They found that those who took the Swedish course answered 73% more questions correctly on average.

They also looked at how many students completed the courses, and found that those who studied in English dropped out at a 25% greater rate.

One of the study's authors, Hans Malmstrom, said he and his team were surprised by the results, adding that he hoped they would lead to a larger discussion about teaching courses in the English language.

According to the website Study in Sweden, students in the country can study thousands of courses taught in English at all levels ? courses in "almost anything," apart from a few things like medicine, dentistry and teaching.

These courses are popular with Swedish students who want to get an English-language qualification without leaving their own country, but they also attract many international students.

........................................

スウェーデンの研究者らによる調査研究によるものです。

調査対象は2,200人以上の学生。教科は、オンラインプログラミングコース。

学生たちはランダムに2つのグループに分けられて、1つのグループはスウェーデン語でコースを受講し、もう1つのグループは同じコースを英語で受講。

正答率では、スウェーデン語でコースを受講した学生は平均して73パーセント多く、英語で学習したコースより正解した。

また、英語で学んだ学生は中退率が25パーセント高いことも分かった。

英語を第一言語として話さない生徒にとって、英語で教えられたコースは学生の成果に悪影響を与える可能性があることが分かったとのこと。

研究著者のチームはこの結果に驚いたそうです。

逆に、私は研究者たちが驚いたことにビックリ! そりゃー母語スウェーデン語)で教えてもらった方が、理解しやすいに決まってますから。(調査するまでもないでしょう)
英語と同じ横文字文化のスウェーデンでもこの結果ですから、縦文字文化の日本ではさらに悪影響が心配されます。

CLILが一概に悪い学習方法とは考えませんが、その導入には、かなり入念な準備が必要でしょう。